10 Ucapan Paling Beracun Seorang Penuntut Ilmu






Bismillah , Assalamualaikum , Hye korang ! =)





Hari ni cuti Hari Pekerja dan aku rasa bosan sangat sebab planning nak keluar jenjalan tak jadi. So, apa kata aku nak share lah sesuatu kat korang semua berkenaan dengan apa yang Prof Dr Muhaya pernah mention dalam bukunya yang berjudul "Bagaimana Menjadi Seorang Pelajar yang Baik dan Berjaya"









So, korang merupakan seorang pelajar? Nah, bacaan ni memang sesuai untuk korang. Cuba check, pernah tak korang cakap ayat-ayat kat bawah ni. Rasanya paling cikai, sekali sebut pun ada lah kot seumur hidup. Kan?










1. 'Saya Tidak Tahu di Mana Nak Mula.'


Ini masalah biasa. Jangan gelabah. Biasalah, kalau kita bingung dengan jumlah subjek yang banyak untuk di-pelajari. Mulakan dengan menyenaraikan semua perkara yang kita perlu tahu dan yang boleh dicari daripada sukatan pelajaran atau segala yang diberitahu oleh pensyarah. Bahagikan beban kerja pada beberapa bahagian yang boleh diurus. Belajar mengutamakan kerja yang utama dan jadualkan masa kita secara realistik. Displinkan diri dengan membiasakan diri kita selama beberapa minit tempoh antara kuliah untuk megulangkaji nota-nota kuliah. Elakkan menangguh kerja ke saat-saat akhir dan mula belajar seawal mungkin dengan tempoh minima empat jam sehari.







2. 'Banyaknya Nak Belajar, dan Masanya Pula Sikit.'


Bijak bertindak. Pastikan kita amalkan BTU (Baca awal, Tumpu, Ulangkaji) terhadap kuliah-kuliah kita. Buat helaian rumusan pengajian untuk semua subjek yang ada. Kerja ini boleh dipermudahkan dengan kumpulan belajar kita. Rumusan ini termasuklah nota kuliah, tutorial, pembelajaran berasaskan masalah dan kerja-kerja makmal yang perlu disaling-kaitkan. Kenalpasti topik-topik yang paling penting yang diberi penekanan oleh pensyarah dan bahagian-bahagian yang sukar difahami.



3. 'Susahnya Subjek Ini, Saya Tak Faham Langsung!'


Bersabarlah! Mempelajari ciptaan Tuhan yang paling tinggi sudah tentu tidak mudah. Tetapi percayalah pada pesanan saya, sebaik sahaja kita memperolehi ilmu pengetahuan, ia akan memberi kepuasan dalam hidup kita. Anggapnya sebagai suatu cabaran. Pendekatan yang baik ialah dengan berbincang dengan rakan- rakan lain dalam kelas. Kita akan rasa lega apabila diberitahu rakan-rakan lain juga mendapati subjek itu sukar. Beranikan diri buat temu janji dengan pensyarah untuk mendapatkan penjelasan bagi bahagian-bahagian yang sukar. Pensyarah sudah tentu amat suka untuk membantu. Secara peribadi saya berasa amat gembira apabila penuntut bertanya kepada saya. Satu perkara penting perlu diingati, bahawa lebih sukar sesuatu subjek itu, lebih berguna ianya untuk masa pratikal klinikal dan pengajian lanjutan lepas ijazah.





4. 'Saya Baca, Saya Faham, Tetapi Saya Tak Boleh Ingat Langsung.'


Berbincanglah. Kita akan ingat lebih baik bagi perkara-perkara yang dibincangkan secara mendalam. Hasil penyelidikan telah menunjukkan bahawa kita ingat 70% daripada apa yang kita bincangkan. Cuba kaitkannya dengan sesuatu yang bermakna kepada kita. Semasa berbincang, cuba kaitkan topik tersebut dengan contoh-contoh sendiri. Cuba salingkait subjek dengan apa yang kita pelajari sebelum ini.









5. 'Agak-agaknya Saya Faham.'


Jangan terlalu yakin. Uji diri sendiri dengan berbincang mengenai subjek tersebut. Bina soalan-soalan dengan rakan-rakan kita mengenai bahagian-bahagian penting dan uji sesama sendiri. Sentiasa ingat fakta yang ditekankan oleh pensyarah semasa dalam kuliah. Kaji hubungkait antara setiap topik. Cuba bina soalan-soalan peperiksaan kita sendiri untuk topik yang dibincangkan dan beri jawapan.





6. 'Banyaknya Nak Kena Ingat.'


Susun atur maklumat kita. Maklumat lebih mudah diingati jika dipersembahkan dalam bentuk rangka kerja yang tersusun supaya maklumat boleh diperolehi semula dengan cara yang sistematik. Ada banyak teknik yang dapat membantu kita menyusun atur maklumat baru.





7. 'Baru Sebentar Tadi Saya Ingat.'


Kaji semula. Selepas membaca satu bahagian kaji semula dan amalkan output learning iaitu mengeluarkan kembali fakta yang dipelajari. Cuba reka soalan mengenai bahagian tersebut dan jawab. Jika kita tidak boleh ingat lagi, baca semula pada tempat yang kita tidak ingat. Lebih banyak kita mengambil masa untuk belajar, lebih banyak yang boleh diingat. Walaupun kita boleh ingat kesemua fakta, kita masih perlu terus belajar kerana pembelajaran berterusan boleh menjadikan bahan yang dipelajari tidak mungkin dilupai. Dengan kata lain kita tidak mungkin terlebih belajar. Walau bagaimanapun, bagaimana kita mengatur dan menggabungkan maklumat baru amat penting daripada berapa lama kita mengambil masa untuk belajar. Bukan berapa lama kita belajar yang penting tetapi berapa banyak yang kita perolehi semasa sesi belajar itu lebih penting. Berapa banyak yang kita telah pelajari boleh dibuktikan daripada jumlah soalan yang boleh dijawab. Cuba sediakan soalan berbentuk esei dan jawab sendiri, kemudian cuba jawab soalan aneka pilihan untuk mengukuhkan apa yang telah dipelajari.








8. 'Tapi Saya Suka Belajar Atas Katil Saya.'



Ini tidak baik. Ambil berat terhadap pelajaran kita. Membaca buku untuk pengajian tidak sama dengan membaca buku cerita. Kita mesti belajar dengan kertas dan pen di tangan dan catat atau buat rajah untuk belajar secara aktif. Kita tidak boleh belajar sambil berbaring. Lagi pun, kita boleh ingat semula lebih baik bila situasi belajar sama seperti situasi semasa ujian. Lebih mirip antara suasana belajar dengan suasana ujian, maka lebih banyak bahan yang boleh diigati semasa ujian.





9. 'Saya Belajar Lebih Baik Pada Saat-saat Akhir.'


Ini tidak benar sama sekali. Ingatan bertambah apabila masa belajar meliputi tempoh masa yang panjang. Sudah pasti jika belajar pada saat akhir ada hormon yang boleh dirembeskan akibat tekanan yang membuat kita rasa tangkas, cergas dan bertenaga untuk belajar. Walau bagai-manapun kecergasan ini akan mengakibatkan kita mudah penat dan diserang gelabah terutama sekali apabila kita dapati terlalu banyak yang mesti dipelajari. Belajar di saat-saat akhir adalah sia-sia dan kesannya akan dirasai semasa peperiksaan. Saya pernah melihat rakan saya yang bersikap sedemikian akhirnya terpaksa mengulangi beberapa kertas dan akhirnya terpaksa mengulangi seluruh tahun akademik tersebut dan ada di antara mereka menamatkan pengajian mereka dua tahun lebih lewat daripada sepatutnya ber-banding dengan siswazah lain. Keadaan ini membuat mereka kecewa dan kurang keyakinan diri.





10. 'Saya Akan Berjaga Sepanjang Malam Sehingga Saya Habis Belajar.'


Keadaan ini kurang produktif. Perkara yang amat penting semasa ujian ialah berfikiran cergas. Elakkan keletihan minda. Rehat sebentar berulang kali semasa mentelaah. Sebelum ujian rehatkan minda kita. Adalah amat penting kita menjaga diri kita sebelum peperiksaan. Makan betul-betul, tidur cukup dan bersenam secukupnya dan berdoalah bersungguh-sungguh.








Ha ! hambek kau. Aku rasa, 80% daripada point-point yang Prof Dr Muhaya ni sebut memang tepat kena pada batang hidung aku. Ni yang rasa macam tercabar sikit neyh. Hewhew. So, ape tunggu lagi. Buang yang keruh, ambil yang jernih. Jom kita mulakan hidup sebagai seorang pelajar yang berguna. Basya !







Gambar selingan semata-mata. Walaupun aku tak pernah berkesempatan tengok Prof Dr Muhaya datang  buat ceramah motivasi kat Uni aku, aku tetap berbangga. Jom masuk AUCMS ! hikhik =P








From author :

Selain daripada tips-tips yang Prof Dr Muhaya ni bagi, aku rasa pemakanan yang seimbang dan sihat pun tak boleh diabaikan. Korang ada pendapat atau komen lain nak tambah? 





5 00 orang doakan Cik Ummi kahwin cepat !:

||aLeaSaRa|| said...

wah bgslah buku tu.rsnya bukan sbg pelajar je,sbg pekerja pun blh baca...tau jelah kerja menimbun,mana nk kejar dateline lagi :)

Cik Ummi said...

@||aLeaSaRa||

well,,akak lea yang sebagai seorang pekerja pun cakap mcm tu, mmg baguslah buku ni utk semua ye dak? =)

ceramah_agama(naimttbc) said...

Terima kasih, memang 80% kena diri sendiri =.=

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
This Blog Is Created Since April 2012 By Cik Ummi (The Former Owner Of www.scc.com ) | Copyrights Reserved