Sesuai Tak Kahwin Muda Semasa Belajar ?






Bismillah , Assalamualaikum , Hai semua ! =)





Hari ni aku rasa macam nak share kat korang satu 'benda' ni. Well, not benda sangat pun, cuma status sape tah aku amek dari Facebook zaman dulu-kala yang dah terperuk terjeruk lama dalam draft tu. Menanti masa untuk aku publishkan -,-








Memandangkan trend sekarang memang orang muda berebut nak kawen awal termasuklah aku jadi memang aku rasa topik yang macam ni salunya macam best jek nak cerita kan? Haha. Ngaku jek lah korang pun suka jek kalau sentuh bab-bab kawen ni kan? Baik ngaku ! =P . Tapi, tahukah kita bahawa ada satu benda yang kita selalu lupa nak buat tapi sebaliknya berangan nak dapatkan pasangan yang baik serta soleh solehah.







She influence me a lot. cc: DenaBahrin . p/s:: I love you Saif ! *tetibe*






So, here it is. Kepada sesape yang berkenaan atau empunya status ni, mekaseh ea? Sorry tak ingat pun nak credit kat siapa punya ni. Huhu. Korang bace jek lah ye. Jawapan RARE bila ditanya soal kahwin muda.








Dalam kelas tadi, ada seorang sahabat bertanya,



"Doktor rasa sesuai tak kahwin muda masa tengah belajar?"






Jawapan Doktor sangat menarik bagi saya.



"Kalau saya ada anak perempuan yang minta kahwin masa belajar, akhlaknya bagus, pengurusan dirinya tersusun, hubungan dengan Allah terjaga, saya akan kahwinkan dia terus. Lebih lagi kalau satu kelas atau satu universiti. Tapi kalau anak perempuan saya yang minta nak kawen tu, hidupnya dengan TV, akhlaknya entah kemana, solatnya di hujung waktu, tentu saya tak bagi."



"Why?" soal saya dalam hati. Kemudian hati saya jawab kembali, "Yelah. Tak bersedia la tu."





Tapi jawapan Doktor cukup berbeza.



"Kalau anak perempuan saya tu, akhlak tak jaga dan saya bagi dia kawen. What do you expect from her husband? A very good husband? Sedang janji Allah lelaki yang baek adalah untuk oerempuan yang baek. Anak perempuan saya belum cukup baek,saya bimbang dia bawa balik calon yang juga tidak baek."



Jawapan yang ringkas,tapi bermakna buat yang ingin bermuhasabah diri. Antara tip lain yang saya berjaya kaut adalah pesanan Dr pada kami.





"Lepas ni bila you all kawen, ada isteri/suami, then suami/isteri you all buat masalah/sakit.. Benda pertama yang you all kena buat adalah solat taubat. Sebab dosa kita,boleh jadi sebab isteri/suami/anak jadi nakal, tak dengar orang dan sebagainya"



















So, kesimpulannya kat sini adalah selalu-selalulah muhasabah diri sendiri okay? Reflecting is the concept ! Bak kata pepatah (err,,pepatah ke?), sebelum nak mengata orang atau melatah dengan musibah yang kita dapat, cermin lah diri tu dulu. Sape tahu, sebab kita, orang lain yang kena tanggung akibatnya. Tapi kita jugak yang salahkan takdir padahal semua tu berpunca daripada diri kita jugak. You get what I mean?










From author :

Astaghfirullahal'azim... dalam sehari kita menjalani rutin harian, berapa kali jek kita luangkan masa untuk reflect diri sendiri dan bertaubat? Hmmm, rasanya mulai saat ni, kita kenalah berubah. Ubah diri kita dulu sebelum mengharapkan orang lain berubah ikut cita rasa kita. Nak dapat yang soleh/solehah, kita yang kena soleh/solehahkan diri kita dulu. So, let's take an action. Now !




17 00 orang doakan Cik Ummi kahwin cepat !:

Anonymous said...

Kalau kita rasa kita boleh bahagikan masa antra kluarga dan bljar, boleh lah.. Yang penting, sebelum kahwin muda, kena ada buat perancangan dahulu. Bincang dengan kedua2 belah keluarga and psangan kita.. klu setuju, and yakin boleh handle semua, insya Allah.. Tapi bagi Nuna kalau lah pasangan kita sama belajar macam kita but nak kahwin muda time belajar nmpak mcam susah saja.. seelok2nya biarlah wanita belajar tapi lelaki dah bekerja.. takut mengalami msalah kewangan.. Kalau orang kaya tu, rasanya tak ada hal kowt? Http://nunapringiacyunq.blogspot.com

aizamia3 said...

mak ayah pernah cakap 'selepas kahwin, hidup baru bermula..'

memang betul.. selepas kahwin baru tau keadaan sebenar pasangan kita.. masa ni memang kena kuat dan bersabar apatah lagi perlu adanya tolak ansur.. moga hubungan yang suci itu kekal bahagia hingga ke akhir hayat.

Cik Ummi said...

@Nuna Pringia

btul !
sy pun stuju ngn nuna..
kalau pmpn masih belajar, better cari lelaki yang dah kerja..
kalau lelaki pulak..err,,tunggu lah korang kerja dlu, baru pikir kawen.. hehehe

Cik Ummi said...

@aizamia3

uuuuUUuuu
tudiaaaaa
bila cik puan ai dah berkata..
insyaAllah kak, sy akn ingat nasihat akk tu.
bertolak ansur is the key :)

Tengkubutang said...

betul.. yg penting. kalau kawin masa muda dan masih belajar.. hidup lebih disiplin dan ada org jaga sentiasa.. heee

Cik Ummi said...

@tenku butang

ada orang jaga tu yang best..kihkihkih

Airis Arissa said...

salam singgah sambil follow....

http://airis-contest.blogspot.com/2013/11/blogger-gempak-2013-award.html

Cik Ummi said...

@Iqbal Abdullah

haha..
biaq dpt reflect seluruh badan ye dak? :P

Anonymous said...

nak buat camana, dlm hidup ni dosa zina je yg korang nak elak ke....

Unknown said...

Macam mna ya. Saya fikir nak kahwin dgn psangan tapi kami berdua sama umur dan masih belajar . Adakah tidak di galakkn kami kahwin awal

Cik Ummi said...

@Anonymous

well,, i don't know.
no comment for that ._.

Cik Ummi said...

@adam rush

boleh je nikah khitbah.
Tp pokok pangkalnya, pastikan kamu dan pasangan mempunyai basic agama yg kukuh.
Kalau xde agama kukuh, akn cpt putus asa atau rasa nk cerai berai bila ada masalah yg melanda. Kononnya dah takde cara lain nak selesaikan.

Fikirkanlah...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
This Blog Is Created Since April 2012 By Cik Ummi (The Former Owner Of www.scc.com ) | Copyrights Reserved