Makan Macam Babi?





Bismillah , Assalamualaikum , Holla peeps ! =)






[ Peringatan : Babi adalah seekor haiwan dan penulis bukan bermaksud nak mencarut, tapi sebagai iktibar. Mohon jangan cepat melenting or cepat jump to the conclusion okay. Sila baca dengan penuh kesabaran]












Pernah dengar orang makan berbunyi macam orang tengah menjampi serapah tak? Alaaaa... yang bunyinya macam "Chapppp .. Chappp.. Chapppp" tu... 











Ohyea. Bunyi semacam tu sangatlah annoying. You know ANNOYING ??! Iye. Annoying. Menyirapkan. 










Memang pantang betul kalau asu dengar orang makan berbunyi neyh. Anak-anak sedara asu selalu kena marah dek asu sebab dorang makan berbunyi ( Hehe. Garang tak garang asu dorang ni kan? =P ). 









Okay, asu mengaku. Dulu time kecik-kecik pun asu makan berbunyi-bunyi. Tapi, sejak ENAM TAHUN, asu cuba belajar mengunyah secara senyap dan tutup mulut. Itupun lepas sahabat karib asu tegur. Yeah. Dia tegur asu sebab makan berbunyi =.= .Dan korang tahu dia tegur macam mana dan ayat macam mana?








"Weyh, makan tutup mulut. Jangan berbunyi. Mak aku cakap, sape makan berbunyi, dia makan macam babi. Babi kalau makan kan, mane pernah senyap"






Hopefully ni boleh bantu korang untuk beringat in the future ! Ahaks.








Asu terdiam. Berketul-ketul air liur asu telan.









Sejak hari tu, bila asu makan berbunyi, automatik otak asu akan remind ayat "...Makan macam babi..". dan terus terbayang dalam otak macam mana gaya babi makan. Terus asu makan dalam silence mode. 











So, dikesempatan ni, asu nak ucapkan banyak-banyak terima kasih kepada Rafeah Abdul Karim, sebab atas teguran beliau, asu memang sampai sekarang jaga adab makan tak berbunyi tu. Tapi, kadang-kadang kalau terlepas bunyi tu, maaflah. Asu manusia jugak. Tak pernah lepas dari melakukan kesilapan.












"Terima kasih Peah. Aku bersyukur sangat dapat bersahabat dengan kau dulu. Banyak jugak benda yang aku belajar dari kau. Thanks eh. Aku doakan, kau akan dapat jadi seorang muslimah yang terbaik, anak yang solehah dan sahabat yang berguna untuk orang lain. Aku sayang kau. Aku rindu kau. Jaga diri , jaga iman eh. Jangan lupa hadiahkan pahala al-fatihah setiap hari kepada arwah ayah kau. Semoga dia sentiasa aman dan tenang kat sana. Amin ~"














From author :

Hebat betul kan pesanan dari mak Peah tuh? Sampai ke aku pun boleh terdiam bila ditegur dengan ayat camtu. Haha. Style korang makan macam mana? Silence mode or Outdoor mode?Ohh.. yang baik dijadikan pengajaran, yang buruk dijadikan sempadan okay ! =D








8 00 orang doakan Cik Ummi kahwin cepat !:

aizamia3 said...

dari kecik dah diajar jangan makan berbunyi 'tak sopan, awak tu perempuan'.. dan sekarang bila tegur dak Kakak, dia jawab 'adik tu boleh je..' adik lelaki, awak tu perempuan.. huhuhu...

psstt: memang tak suka kalau anak2 makan ada bunyi.. confirm ai bebel2 manja kat dorang.. ;)

emeliena said...

hmm, makan berbunyi ni macam kurang sopan sikit. that's why bila makan takleh bunyik kuat sangat ;]

Cik Ummi said...

@aizamia3

yup !setuju sangatlah kak..
nak nak kalau perempuan ni kan? mesti la kene jage kesopanan dan adab tertib time makan :)

Cik Ummi said...

@emeliena

better kalau senyap terus.. kan? :)

pha is said...

pergh.. ayaat.. tajam btol.. hehehe

Cik Ummi said...

@pha is

hahaha..
baru taw tajam tak tajam tuh :P

Mimie Najib said...

akk klau mkan pun snyap je..pernah la en.tunang tegur, 'awk ni klau mkan senyap je kan..1 perkataan pun tak terkeluar dah'..hehehe..

pastu adik2 akk pun klau mkan bnyi2, knfirm kena sound..tak suka bnyi2 tu..tak sopan kan..

Cik Ummi said...

@Mimie Najib

wahhh,, akak mesti seorang yang sangat sopan dan tertib ! ^___^

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
This Blog Is Created Since April 2012 By Cik Ummi (The Former Owner Of www.scc.com ) | Copyrights Reserved