Sering Bosan Punca Wanita Cepat Gemuk






Bismillah , Assalamualaikum , Hai korang ! =)






Sedang aku mengemas buku2 lama untuk dibuang/recycle, ternampaklah oleh mata aku tajuk majalah yang sangat membunuh otak limpa dan jantung aku selama 5 saat. O.o






Punca aku kena myocardial infarction sekejap.





Hoi ! Ini tak boleh jadi ni.







*mata membulat seriau melihat perut sendiri, picit2 tarik2 lapisan perut yang hodoh dan berfikir tentang blog*





Ini memang statement tak boleh blah dan aku harus bitaw kaum gegurl yang lain ! 
Perlu ! Wajibul ghunnah ! Wajib ! Sunat ! Fardu kifayah ! Spartannnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnn !! *eh tetibe*







Ok.
Berbalik kepada tajuk.
Korang mesti tertanya-tanyakan, kenapa pulak bosan boleh menyebabkan gemuk? Aku sendiri pun mengalami kemurungan 10saat setelah tahu berita ni. Why? Why? Why?
Aku dah lah selalu mengalami kebosanan. Memang statement ni memijak dan menampar aku dengan buasnya. Fuhhhh, terasa pedih weyh. Tskkk tsskkk





Terus depressed and nak makan buah-buahan jek. Cheh kononyeeee =P







Kebosanan boleh menyebabkan orang perempuan untuk cenderung makan berlebihan dan mengalami penambahan berat badan secara signifikan dalam masa beberapa minggu. Ada satu kajian yang dibuat terhadap 5000 orang dewasa menunjukkan 1/4 makanan yanb dimakan setiap hari oleh golongan ni bukanlah disebabkan oleh lapar.





Biasanya, bila bosan, wanita akan mengalami kelebihan kalori sebanyak 520 dan lelaki pula sebanyak 650 kalori. Walaupun lelaki lebih banyak kelebihan kalori, para penyelidik menyatakan wanita cenderung lebih mudah mengalami hal ini berbanding dengan lelaki, terutama bila sedang kesal atau sedih.





" Mengawal apa yang anda makan sememangnya bukanlah mudah. Untuk itu, ada baiknya anda terlebih dahulu mengetahui apakah keinginan untuk makan itu, sama ada benar-benar didasari rasa lapar ataupun berdasakan emosi anda. Awas, sekiranya anda makan disebabkan emosi, kerana ia boleh menyebabkan anda kegemukan, " ujar pakar gizi, Mary Strugar yang turut serta dalam kajian ini.








Ha, bila majalah yang berkata-kata, memang terkeluaq bahasa skema dorang tu. Haha. 







So, gegurls dan boboys semua, kalau terasa bosan, jom cepat-cepatlah buat sesuatu supaya tak terasa bosan ok? Tak kira lah nak buat kuak lentang atas katil selama sejam ke, lompat katak sekeliling taman ke, main kawen-kawen dengan jiran sebelah sambil bergosip ke, suka hati dan ikutlah kreativiti masing-masing. Asalkan, jangan biarkan diri kita diselubungi BOSANNNNN ~









Hokey.
Takat tu je aku nak bitaw korang. 
Hehe. Mekaseh sebab THORlong singgah sini dan cuci-cuci blog aku yang bersawang macam Highland Towers ni. *Eh, tetibe plak nak 'THOR joke' kat sini -,-*













From author :

Biar kita bahagia, bukannya lemak yang bermukim celah-celah organ badan kita. Bila lemak dah terlampau bahagia, bersiap sedialah untuk masuk sepital. Heee,, nauzubillah !











6 00 orang doakan Cik Ummi kahwin cepat !:

ejulz said...

boleh jadi.. hehehe.. tapi ejul bosan ker x bosan mmg ssh nak gemuk. hehe

Cik Ummi said...

@ejulz

Wahhh,,untung arrr ejul.. makan banyak tp tak gemuk..
metabolism tinggi neyh.
Nak tips? :P

Kirin Selama Perak said...

biar "gemuk" tapi sihat. jangan terlalu obses nak kurus tapi siksa diri di kemudian hari. :)

emeliena said...

Perghhhhh. baru diriku mengetahui mengapa diriku berisi. heip, jangan disebut gemok. sensitip iolsss. hehehehe. mekasih sebab share. kalau idak sampai bila bila pun idak tahu.

Cik Ummi said...

@Kirin Selama Perak

yeahhh.. macam saye jek,,macam saye jek.. =P

I've an IDEAL BMI. kire bagus ar tu kan? haha

Cik Ummi said...

@emeliena

hahhaa..
kan???
iolss pun baru taw..
xpe,,itu maknenye kite ni dalam golongan yg kiut miut.
kihkihkih

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
This Blog Is Created Since April 2012 By Cik Ummi (The Former Owner Of www.scc.com ) | Copyrights Reserved